Sunday, January 30, 2011

Παιδί και αυτοκίνητο

Γιατί είναι απαραίτητο το παιδικό κάθισμα αυτοκινήτου;

Καθώς το 25% της μάζας του σώματος ενός νηπίου είναι συγκεντρωμένη στο κεφάλι (έναντι 6% ενός ενήλικα), ο αυχένας δεν μπορεί να αντέξει την καταπόνηση σε περίπτωση ατυχήματος. Επίσης, η δομή της θωρακικής κοιλότητας του νηπίου, δεν είναι ακόμη κατάλληλη να προστατέψει τα όργανα σε περίπτωση βίαιης πρόσκρουσης με κάποιο αντικείμενο μέσα στο όχημα. Το κάθισμα αυτοκινήτου είναι απαραίτητο γιατί θα αναλάβει να συγκρατήσει το παιδί στη θέση του και να απορροφήση την ενέργεια της πρόσκρουσης σε περίπτωση ατυχήματος.

1. Tύποι πεδικών καθισμάτων
ΤΥΠΟΣ 0+
 
 (0-13 κιλά, 0-15 μηνών)
Τα μωρά, μέχρι να μπορούν να καθίσουν μόνα τους, πρέπει να ταξιδεύουν σε αντίθετη φορά με αυτή του αυτοκινήτου. Τα καθίσματα αυτής της κατηγορίας είναι πορτ-μπεμπέ, με μεγάλη κλίση πλάτης. Το μωρό ξαπλώνει και σε συνδυασμό με την αντίθετη φορά, σε περίπτωση ατυχήματος έχει τη μικρότερη δυνατή καταπόνηση στον αυχένα του.
ΤΥΠΟΣ 1
 
 (9-18 κιλά, 8 μηνών-4 χρόνων)
Όταν το μωρό φτάσει το βάρος των 9 κιλών ή το κεφάλι του περισσεύει από το κάθισμα, μπορεί να μετακινηθεί σε μεγαλύτερο κάθισμα και να ταξιδεύει κοιτάζοντας είτε εμπρός είτε πίσω.
 
ΤΥΠΟΣ 2/3
 
(15-36 κιλά, 3-12 χρόνων)
Τα νήπια χρειάζονται κάθισμα booster με πλάτη  ενώ τα μεγαλύτερα παιδιά μπορούν να αρκεστούν στα booster που τα φέρνουν στο σωστό ύψος για τη χρήση της ζώνης ασφαλείας του αυτοκινήτου. (ΤΥΠΟΙ 2/3)
ΤΥΠΟΣ 2/3
 
(15-36 κιλά, 3-12 χρόνων)
Τα booster με πλάτη για παιδιά από 3 χρόνων και άνω χρησιμοποιούνται και για τα μεγαλύτερα με ή χωρίς (αφαιρείται) την πλάτη, και μέχρι τα 12 χρόνια ηλικίας.


ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟΝ Κ.Ο.Κ. : «Για τη μεταφορά παιδιών ηλικίας μικρότερης των 12 ετών με αυτοκίνητο, είναι υποχρεωτική η χρήση ειδικών μέσων συγκράτησης και προστασίας όπως καθισμάτων, ζωνών ασφαλείας κ.λπ. Το πρόστιμο είναι 83 ευρώ». 
«Απαγορεύεται η κατάληψη θέσης παραπλεύρως του οδηγού από παιδιά ηλικίας μικρότερης των 12 ετών, εφόσον δε συγκρατούνται με εγκεκριμένο σύστημα συγκράτησης κατάλληλο για την ηλικία, το ύψος και το βάρος τους»


Πέρα, όμως, από τη μετακίνηση των παιδιών εντός του αυτοκινήτου είναι εξαιρετικά σημαντικό να τα ευαισθητοποιήσουμε σχετικά με την κυκλοφοριακή συμπεριφορά τους, όταν μετακινούνται με τα πόδια.
Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να μάθουμε τα παιδιά μας να διασχίζουν τους δρόμους από τις διαβάσεις στους φωτεινούς σηματοδότες (φανάρια), να ελέγχουν προσεκτικά την κίνηση και στα δύο ρεύματα κυκλοφορίας ενός δρόμου, προτού τον διασχίσουν και να χρησιμοποιούν πάντα το πεζοδρόμιο, όπου είναι αυτό διαθέσιμο για τις μετακινήσεις τους
  
______________________
Έχει υπολογιστεί ότι τα παιδικά καθίσματα αυτοκινήτου, όταν χρησιμοποιούνται σωστά, μειώνουν κατά 70% τον κίνδυνο θανάτου ή σοβαρού τραυματισμού σε παιδιά ηλικίας κάτω των 5 ετών.
Η χρήση ζώνης ασφαλείας μειώνει σημαντικά τον αριθμό των θανατηφόρων ατυχημάτων στα παιδιά.
Τα ατυχήματα είναι το σημαντικότερο πρόβλημα υγείας των παιδιών και των νέων
Κάθε χρόνο στην Ελλάδα περίπου 1000 παιδιά και νέοι χάνουν τη ζωή τους από ατυχήματα, κυρίως τροχαία.
Κάθε εβδομάδα 17 παιδιά και νέοι σκοτώνονται σε τροχαίο ατύχημα.
Ο βασικότερος τρόπος πρόληψης των βαριών συνεπειών των τροχαίων ατυχημάτων στα παιδιά είναι η σωστή χρήση: του παιδικού καθίσματος αυτοκινήτου και της ζώνης ασφαλείας.

No comments: